Totaal aantal pageviews

vrijdag 30 december 2011

(12) Op jouw sterfbed.....

Er zijn maar weinig mensen die aan het eind van hun leven er spijt van hebben dat ze niet meer geld hebben verdiend. We hebben wel spijt van de plekken die we niet hebben bezocht, de vriendschappen die we niet hebben gekoesterd, de risico's die we niet hebben genomen en de dingen die we niet hebben gedaan met de mensen die ons dierbaar waren. (Robin Sharma)


MAAK TIJD VOOR JE KINDEREN

Voordat ik vader was werkte ik zoveel mogelijk. Ik dacht dat de mensen die 's avonds niet meer werkten, lui waren. Ons pand uit 1928 (zaak en woning) vroeg veel herstel en onderhoud.  De zondag was een uitgelezen "klusdag". Hierover werd wel eens een opmerking gemaakt door de mensen in de buurt. Je moet weten dat Treebeek een unieke wijk is in Nederland. Er is geen dorpsgemeenschap in Nederland met een grotere verscheidenheid in geloofsgemeenschappen dan in Treebeek. Deze gelovigen veroordelen de schending van de zondagsrust ten zeerste. Ik werkte overdag in de kapsalon, 's avonds en op zondag aan het huis. Vanaf de tijd dat Jill en Rodger in ons leven zijn streef ik naar een vrije zondag. Ik ben ervan overtuigd dat de kinderen niets te kort komen wanneer je hard werkt, kinderen kunnen zich nl. ook heel goed amuseren terwijl je tuiniert, of knutselt aan je huis.

WAT ZIJN ZE TOCH GAUW GROOT HE...

Maar jij!...ja jij mist veel! Je moet er zelf van genieten. Veel tweeverdieners brengen hun baby's al na het zwangerschapsverlof naar de creche, met amper 2,5 jaar naar de peuterspeelzaal waarna BSO, vervolgens naar de basisschool en BSO. Reden: Vandaag de dag moet je wel met twee man werken, anders red je het niet! Wanneer je eens bekijkt hoe deze mensen leven, hoe vaak ze op vakantie gaan, de laatste nieuwe gadgets willen hebben of andere materiële zaken (gestolde illusies) denk ik wel eens dat het ook wel eens met wat minder kan. Over de ongezonde drang van het vergaren van materiële zaken schrijf ik zeer binnenkort.

IK WIL MIJN KIND ALLES KUNNEN GEVEN

Zegt men dan. Hun kinderen en zichzelf volproppen met hebbedingetjes, gadgets, verwennerijtjes....gossepietje, wat hebben we het goed en als onze buren dat nu ook maar zien dat we het zo goed hebben, of de familie dan zit het wel snor. Een kind zal niet aan je sterfbed komen zitten en zeggen: "ik had liever een nieuwe fiets gehad op mijn zevende in plaats van die opgeverfde, of ik was toch liever twee keer per jaar naar Eurodisney geweest dan 1 keer. Een kind zal (bijna) ook niet zeggen dat je te veel werkte. Maar jij...ja jij hebt het gemist, want NU...op je sterfbed wordt jou duidelijk dat je alle materiële zaken ECHT achter je laat, en de tijd niet meer terug kunt draaien.

LEVENSLANGE VAKANTIE VS. WORK-A-HOLIC

Natuurlijk mag je hard werken,  ik ben ook een voorstander van hard werken en doelen stellen. Houd een agenda bij waarin je vrije tijd plant, durf nee te zeggen wanneer iemand anders jouw tijd probeert in te delen. Dan zal je zien dat je die ingeplande tijd ook werkelijk gebruikt om van je kinderen, vrienden en ieder die je dierbaar is te genieten. Er zijn mensen die in dit leven een levenslange vakantie pakken en steunen op de barmhartigheid van de overheid en er zijn mensen die wij de work-a-holics noemen, die met oogkleppen op werken als gekken. Maar ook daarin moet je balans vinden. In je hele levenswijze moet je balans vinden. Maak tijd voor je werk, voor je gezin, steek energie in het succesvol zijn of worden. Investeer tijd in je gezondheid (beweging) maar ook in spiritualiteit.

WERK, GEZONDHEID, GEZIN/VRIENDEN/SPIRITUALITEIT  
 
Werk hard en slim. Pas de 80/20 regel toe. Investeer 80% in zaken die er werkelijk toe doen en die je helpen groeien zowel zakelijk als innerlijk. Investeer 20% tijd in "pietluttigheden" of zaken die niet veel brengen.
Gezondheid:
Investeer tijd in jouw gezondheid. Beweeg! Ga lekker wandelen met je partner, maar maak er geen obsessie van. Er zijn mensen die alleen maar bezig zijn met gezond leven, joggen, alle ingrediënten 
van de te kopen producten onderwerpen ze aan heel veel criteria in de supermarkt. Maar vergeet niet te leven. Ooit zal je dood gaan, dat houd je toch niet tegen! 
Gezin/kinderen/vriendschappen.
Maak tijd voor de mensen om je heen, je krijgt spijt wanneer je dit niet doet. Voor vriendschappen geldt ook de 80/20 regel. 20% van de mensen in je omgeving zorgen voor vooruitgang en groei, die andere 80% brengen je alleen maar negativiteit en remmen je in je groei. Investeer dus 80% van je "vriendschappentijd" in 20% van je goede vriendschappen en 20% in de resterende 80%.
Spiritualiteit vind ik heel belangrijk. Mensen die mij kennen weten dat. In het verleden betrapte ik mezelf erop dat ik er te veel tijd in stak. Wanneer je te veel met spiritualiteit bezig bent vergeet je aardse dingen te doen.

EVENWICHT

Probeer dus een evenwichtig leven te leiden, ga spaarzaam met jouw tijd om. Plan jouw tijd anders doet een ander het voor je.Je zult zien dat je tijd over houdt voor hetgeen waarvan je op je sterfbed geen spijt wil hebben.




1 opmerking:

  1. De waarde van de dingen om je heen bestaat slechts bij de gratie van je aanwezigheid. Je boeken, je cd's, je kleren, je schilderijen, je papieren, je hele huis vol. Ben je er niet meer dan is driekwart en misschien wel meer goed voor de vuilcontainer. Waardeloos geworden omdat de verbinding is weggevallen. Sommige mensen worden droef van die gedachte. Terwijl je er blij van zou kunnen worden. Zonder jou zijn het slechts domme dingen, mét jou vormen ze mede je leven. Goed te beseffen dat je zo belangrijk bent...

    BeantwoordenVerwijderen